Mercedes 300 sl Gullwing
De Mercedes-Benz 300 SL Gullwing is niet alleen een technische prestatie, maar ook een meesterwerk qua design. Wat meteen opvalt, zijn de vloeiende lijnen en het tijdloze uiterlijk. Zelfs vandaag de dag worden de auto’s vaak aangezien voor veel modernere modellen. De kenmerkende vleugeldeuren springen direct in het oog en maken de bijnaam “Gullwing” meer dan logisch. Maar dit ontwerp is niet alleen mooi, het is ook functioneel. De deuren zorgen voor toegang tot het innovatieve buisframe, terwijl de motorkaphobbels ruimte bieden voor de krachtige motor.
Alles aan de Gullwing SL 300 is doordacht en met precisie uitgevoerd. Van de geanodiseerde aluminium riemlijsten tot de subtiele carrosseriedetails, elk onderdeel heeft een functie. Ondanks dat de auto op een productielijn in Sindelfingen werd gebouwd, werd het grootste deel van de montage handmatig uitgevoerd.
Mercedes 300 sl Roadster
De Mercedes-Benz 300 SL Roadster (W198), geproduceerd tussen 1957 en 1963, is een van de meest iconische cabriolets ooit gebouwd. Deze opvolger van de legendarische Gullwing combineerde de sportieve prestaties van zijn voorganger met het plezier van open rijden. De populariteit van tweezitters aan het eind van de jaren ’50 zorgde ervoor dat Mercedes besloot een open versie van de 300 SL te introduceren. Het resultaat was de 300 SL Roadster, een high-performance sportwagen die het summum van luxe en rijplezier bood.
De 300 SL Roadster had niet alleen een stijlvol uiterlijk, maar ook belangrijke technische verbeteringen. Het nieuwe ontwerp van de achteras zorgde voor betere rijeigenschappen, en vanaf 1961 was dit model de eerste productieauto van Mercedes-Benz die schijfremmen op alle vier de wielen kreeg. Hierdoor werd het remvermogen aanzienlijk verbeterd, wat essentieel was voor een sportwagen van dit kaliber.
Onder de carrosserie bleef het spaceframe de kern van de auto, net als bij de Gullwing, maar met enkele aanpassingen. Het nieuwe frame maakte conventionele deuren mogelijk, wat het in- en uitstappen gemakkelijker maakte. Bovendien bood de Roadster, in tegenstelling tot de Coupé, een echte kofferbak, wat het gebruiksgemak verder vergrootte.
De 300 SL Roadster was niet alleen ontworpen voor snelheid, maar ook voor comfort. Mercedes-Benz leverde optioneel een hardtop, ideaal voor koudere weersomstandigheden. In totaal werden er 1.858 exemplaren van de Roadster gebouwd, wat hem tot een zeldzaam verzamelobject maakt.