De 24 uur van Le Mans behoort tot de meest iconische autoraces ter wereld. Sinds de eerste editie in 1923 wordt deze legendarische race jaarlijks gehouden op het Circuit de la Sarthe in Frankrijk. Tegenwoordig trekt het evenement meer dan 250.000 toeschouwers van over de hele wereld.
Maar wat maakt deze race nu zo bijzonder? In deze blog ontdek je alles over het unieke circuit, de rijke geschiedenis en wat ons in 2025 te wachten staat.
De 24 uur van Le Mans wordt gereden op het Circuit de la Sarthe. Dit circuit is een unieke combinatie van een permanente racebaan en openbare wegen. De eerste race werd nog volledig gereden op gewone publieke wegen rondom Le Mans. Sindsdien heeft het circuit zich verder ontwikkeld en heeft het nu een lengte van 13,626 kilometer.
Een van de meest opvallende secties van het circuit is de Mulsanne Straight. Dit is een lang recht stuk waar coureurs ooit snelheden van bijna 400 kilometer per uur bereikten. Dit rechte stuk maakte de race spectaculair, maar ook gevaarlijk, vanwege de extreme snelheden die de auto’s konden halen. In de jaren ’90 werden daarom chicanes toegevoegd om de veiligheid te verbeteren. Ondanks de aanpassingen blijft de Mulsanne Straight een van de snelste delen van het circuit.
Wat het Circuit de la Sarthe verder uitdagend maakt, is de lengte van de race zelf. De 24 uur van Le Mans is niet alleen een test van snelheid, maar ook van uithoudingsvermogen en strategie. Teams moeten niet alleen hun voertuigen op topniveau houden, maar ook in staat zijn om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden. Nachtelijke uren en onvoorspelbaar weer maken deze race een unieke uitdaging voor de deelnemende teams.
De geschiedenis van de 24 uur van Le Mans is rijk aan bijzondere verhalen, spannende momenten en tragische gebeurtenissen die het imago van deze race hebben gevormd. De eerste edities, die in 1923 van start gingen, hadden een bijzondere opzet. Deelnemers moesten toen in drie opeenvolgende edities de grootste afstand afleggen om de overwinning te behalen. Dit systeem, bedoeld om het uithoudingsvermogen van de coureurs te testen, werd in 1928 afgeschaft. Sindsdien ligt de focus volledig op de jaarlijkse race zelf.
Van 1923 tot 1970 kende de 24 uur van Le Mans een iconisch ritueel: de Le Mans-start. Bij het startsignaal renden de coureurs naar hun voertuigen, startten de motoren en gingen direct de baan op. Deze unieke start droeg bij aan de bijzondere charme van de race. Echter werd deze traditie, vanwege de toenemende veiligheidsrisico’s, in 1970 afgeschaft.
Een donkere bladzijde in de geschiedenis van Le Mans vond plaats op 11 juni 1955. Tijdens de race verloor een racewagen na een botsing de controle en knalde hij de tribunes in. De coureur en 82 toeschouwers kwamen om het leven, wat dit de grootste tragedie in de geschiedenis van de autosport maakt. Het incident had ingrijpende gevolgen: het leidde tot de invoering van strengere veiligheidsmaatregelen, niet alleen voor de 24 uur van Le Mans, maar voor de autosport in het algemeen. Deze veranderingen hebben de manier waarop races worden georganiseerd en de technologie die wordt toegepast voorgoed veranderd.
Ondanks deze tragische gebeurtenis bleef de 24 uur van Le Mans door de jaren heen doorgaan. Het is en blijft een race die niet alleen snelheid en uithoudingsvermogen test, maar ook een platform biedt voor technologische innovaties. Het evenement is uitgegroeid tot een van de meest prestigieuze autoraces ter wereld, met legendarische teams, coureurs en auto’s die het podium betreden.
Ook geïnteresseerd in het verhaal achter andere historische races? Lees hier onze blog over de Mille Miglia!
De 24 uur van Le Mans blijft zichzelf heruitvinden, en de editie van 2025 lijkt daarin geen uitzondering te zijn. Van 11 tot 15 juni 2025 zal de race voor de 93e keer plaatsvinden, en opnieuw belooft het een spectaculaire gebeurtenis te worden. Een van de opvallende ontwikkelingen is de introductie van een speciale klasse voor waterstofauto’s, waarmee het evenement zijn focus op duurzaamheid verder versterkt. Deze stap zal niet alleen de race zelf transformeren, maar ook de technologische vooruitgang in de autobranche stimuleren.
Daarnaast blijven fabrikanten in de hypercar-klasse innoveren, wat de competitie alleen maar intenser maakt. De strijd tussen snelheid, betrouwbaarheid en strategie zal ongetwijfeld zorgen voor spannende gevechten op de baan, waarbij de teams tot het uiterste zullen gaan om hun plaats op het podium veilig te stellen. Deze technologische vooruitgangen zullen de race naar nieuwe hoogtes tillen en een nieuw hoofdstuk schrijven in de rijke geschiedenis van de 24 uur van Le Mans.
Breng een bezoek aan met meest veelzijdige en unieke oldtimer museum van Nederland. In Druten gelegen aan het water verzorgen wij 20.000m2 oldtimer plezier. We zijn zaterdag en zondag geopend van 9.00 tot 15.00. Een kaartje kost 15,00 en koop je gemakkelijk online.